Aangekomen bij Drievliet, een historische locatie waar drie waterwegen samenkomen: de Vliet naar Leiden, de Haagvliet en de Delftvliet, zijn we bijna op het einde van de tour. Het zeilende binnenvaartschip zou hier naar Rotterdam worden gesleept door een stoomsleepbootje of het voer op eigen kracht, niet met het zeil maar met een tweetaktmotor.
Oorspronkelijk stond op deze hoek Burchvliet, een buitenplaats met een tolhuis en een brug genaamd de Tolbrug, die uitkwam op de Vlietweg (nu Jan Thijssenweg), bekend als de ‘Hoge Brug’. Het huis, ooit genaamd ‘De Vriesen’, had al sinds 1204 een brug waar tol betaald moest worden.
In de tijd van industrialisatie veranderde het gebied drastisch. Het buitenhuis werd gebruikt als “Stoomwasch- en Bleekerij Burchvliet” en verdween uiteindelijk in 1892 door de verbreding van de Vliet. De brug verdween ook, waardoor schepen een ruimere doorgang kregen.
Ter vervanging verscheen de Nieuwe Tolbrug, ook bekend als het ‘Kippenbruggetje’, een markante brug. De Nieuwe Tolbrug verbindt de Hoekweg met de Westvlietweg en de Jan Thijssenweg.
Het brugwachtershuisje uit 1891 is nu een ijssalon en staat op de monumentenlijst. De brug wordt tegenwoordig op afstand bediend vanuit een brugbedieningscentrale in Leidschendam.
Afbeeldingen 1. Voorburg, de Vliet ter hoogte van de kruising met de Trekvliet met rechts de Nieuwe Tolbrug, gezien vanaf de Jan Thijssenweg, 0.89329 Haags Gemeentearchief 2. Haagse Gemeentearchief, Kl. A 2492 la Fargue, ca. 1750 Haags Gemeentearchief 3. Leuk is het geklungel onder de brug. Bij de ene jager is de lijn slap. Ook zie je hier het passeren. Gezicht op de Tolbrug van de Jan Tijssenweg met links het huis ‘Burchvliet’. 4. Gevelsteen Burchvliet 5. Bruwachtershuisje en openstaande brug 6. Geestbrug