Hier loopt de Nieuwe Vaart naast de Nieuweweg, de N211. De vaarweg ligt aan de overzijde van de drukke weg, waar het jaagpad is vervangen door een vangrail. Voor fietsers is er een fietspad aan de andere kant van de autoweg. Hoewel niet erg toeristisch, is het zeker de moeite waard voor degenen die oog hebben voor het meer recente tuindersverleden. Langs de weg vind je oude en nieuwe kassen, tuinderswoningen, een oude tuinmuur, een enkel waterreservoir, een fabriekstoren en het oude veilinggebouw.
Nieuwe plannen voor herstel
Er waren nieuwe plannen om Den Haag en het Westland te verbinden door middel van een herstelde waterweg genaamd de ‘Erasmusvaart’ in het uitvoeringsprogramma Nationaal Park Hollandse Duinen. Maar de waterweg van ruim 4 km tussen Den Haag en Westland komt er voorlopig niet. Het zou te duur zijn.
Het voorstel was om een waterverbinding te maken langs de Erasmusweg, waarbij de nieuwe waterweg in het Westland zal samenkomen met de ‘Wenzone’ (Wennetjessloot) achter de Uithof, waardoor een verbinding met de Nieuwe Vaart langs de Nieuwe Weg zou ontstaan.
Het Hoogheemraadschap stelde voor om de Erasmusvaart aan te leggen vanwege toenemende moeilijkheden bij het afvoeren van water in Den Haag en het Westland. Tevens werd gedacht dat de vaart de recreatie zou kunnen bevorderen. Echter, recente bevindingen tonen aan dat het vergroten van de capaciteit van gemalen of het installeren van extra ondergrondse waterbuizen goedkopere alternatieven zijn om droge voeten in de regio te behouden.
Afbeeldingen 1. Nieuwe Vaart ingetekend in rood op de kaart van Cruquius 1712 2. en hiernaast fabrieksschoorsteen, tuinderswoning, schuur, waterreservoir naast oude kassen 3. Luchtfoto Wennetjessloot – recreatiegebied de Uithof, Dienst Stedelijke Ontwikkeling, 39219