Spoorbrug

In de 19e eeuw groeide het vervoer over land in plaats van water in Nederland met de opkomst van de trein, paarden- en stoomtrams, en de uitbreiding van het wegennetwerk. De eerste spoorlijn tussen Amsterdam en Haarlem werd aangelegd in 1839, later uitgebreid naar Den Haag en Rotterdam, waardoor de reistijd tussen Amsterdam en Rotterdam aanzienlijk werd verkort. Het treinverkeer maakte de trekschuit, die slechts 7 kilometer per uur ging, overbodig door snelheden tot 40 kilometer per uur en een rechtstreekse route. Het eerste station in Den Haag, Hollands Spoor, werd in de jaren 1840 geopend, met verhoogde perrons om aan de groeiende vraag te voldoen. Innovaties zoals stoomtrams, de Blauwe Tram, en de oprichting van de Haagsche Tramweg Maatschappij in 1887 veranderden het vervoer landschap in Den Haag, met de introductie van elektrische trams in 1904 als een opmerkelijke mijlpaal.

Afbeeldingen spoorbrug