Langs deze route komen we bij de eerste elektrisch gelaste boogbrug van Den Haag, vervaardigd door de firma Escher en ter vervanging van de oude ophaalbrug naar de Gasfabriek.
Op de rechterkant ligt Villa Steenoord, gebouwd in 1887 door architect W.B. van Liefland, toen nog te midden van weilanden.
De eigenaar, een handelaar in bouwmaterialen, koos deze locatie vanwege de vermijding van opstoppingen op de binnengrachten. De villa lijkt naar zijn handelswaar te verwijzen.
De Tweede Gemeente Gasfabriek, ontworpen door gemeentearchitect Adam Schadee, speelde een cruciale rol in de industrialisatie van Den Haag, onderging aanpassingen tot de introductie van aardgas in 1967.
Innovatieve schroefgashouders werden ontwikkeld om aan de groeiende vraag te voldoen, waarbij telescopische systemen werden geïmplementeerd.
De huidige status van het gebied omvat de vuiloverslag van AVR, gebruikt voor het transport van huisvuil naar Rijnmond.
De toekomstige ontwikkeling van de Binckhorst omvat nieuwe woningen en het benutten van lokale warmtebronnen voor duurzame warmtelevering.
Afbeeldingen 1. Bruggetje van Esscher 2. Bontekoekade 6-7-8 (ten tijde van de foto Trekweg 6-7-8), villa Steenoord. “Bouwmateriaal handel voorheen Gebr. Landuydt”. “Handel in vloer-, wandtegels en Engelsche sanitair artikelen”, 1910, Haags Gemeentearchief 6.24348 3. Steenoord 2024 4. gashouder en poolsterhaven 2024 5. gebouwen gasfabriek verbruik 2024 6. Trekvlietplein, gemeentelijke gasfabriek. ‘Watergasfabriek met hulpgashouder’ Gemeentearchief, 5.00207, ca. 1907 7. AVR 8. Dunea Warmte & Koude BV en gemeente Den Haag